• VELGER UT KLÆR: Guri Bredalen Bækkelund (f.v.) sammen med lagvenninnene Line Venolum og Ingunn Garthus på Fretex sitt hovedlager. (Foto: Privat)

– Fretex har rett og slett arrangert en konkurranse for å fremme gründerskapet, og for å få unge mennesker til å bruke mer bruktklær, forteller Guri Bredalen Bækkelund. 

Sammen med sju medstudenter skal hun konkurrere mot seks andre lag om å lage den beste pop up butikken, samt drive den i tre dager på Asker kjøpesenter i april.

– En kjempemulighet

– Oppgaven går ut på å lage et konsept der vi skal gjøre alt av markedsføring og kommunikasjon på egenhånd, sier Guri, som studerer entreprenørskap og økonomi på Handelshøyskolen BI.

Frida Sofie Slettvold, som også er med på samme lag, studerer IT med spesialisering i digital markedsføring på Westerdals Oslo ACT.

– I denne konkurransen får vi brukt alt teorien fra studiene våre i praksis. Det er helt nydelig å få mulighet til å prøve noe sånt, uten å måtte få karakter eller være redd for å skulle gå konkurs, sier Guri.

Hun synes Fretex gir unge gründerspirer en kjempemulighet.

Ung målgruppe

– I all hovedsak kommer butikken vår til å bestå av klær og noen møbler, som vi har vært og plukket ut fra et sortiment som vi har fått tilgang til på Fretex sitt hovedlager, forteller Frida.

– Det er de unge som er målgruppen vår og som er hele konseptet her, men vi må finne en eller annen vinkling siden kjøpesenteret butikken skal være på er rettet mot damer på 40 pluss, ler Guri.

Tiden framover skal jentene bruke på planlegging av gjennomføringen av butikkdriften.

I tillegg til de to lagvenninnene er også elverumsingen Pia K. Stenbakk (25) med i konkurransen, som en del av laget Team Westerdals.