Johan Mælum hos Elkjøp Elverum har ikke merket mye av EM-kjøret når det gjelder stort salg av TV-er til EM.

- Det største racet er det ikke. Men vi ser jo at interessen rundt å ha en god TV er stor, sier Johan Mælum, ansvarhavende for TV på Elkjøp.

Han kan fortelle at jula er den tiden på året hvor det selges flest TV-er.

- Rundt jula selger vi en del TV-er, men det har nok noe med årstiden å gjøre. Nå på sommeren er vi ute og finner på andre ting enn å se på TV-en, sier Johan med et smil om munnen.

Smart

Mange som kjøper TV i dag, er interessert i at TV-en skal være smart. Altså det skal kunne gå an å både vise bilder på TV-en samtidig som den skal kunne brukes som internett og ha mulighet for å vise filmer på Netflix og Youtube.

- Det mange synes er viktig i dag er at den skal være en smart-TV. Ellers mener mange at kvalitet er viktigst. Da blir man ikke skuffet når man kommer hjem og skal stille inn bildet. Men, vi er jo alle forskjellige og har forskjellige behov, sier Johan Mælum.

Store TV-er

Salget TV-er har altså ikke tatt helt av inn mot EM, men noen vil gjerne ha kinofølelsen hjemme i stua også.

- Den største TV-en jeg har solgt er nok opp mot 70 tommer. Da får man med seg alle detaljene på nært hold. I tillegg vil mange ha kinofølelsen hjem i stua, så da kjøper de større TV-er. Men kommer du over 100 tommer, er nok prisen også over 100.000 kroner, sier Johan Mælum.

Så konklusjonen er den at Fotball EM i Frankrike ikke har så store ringvirkninger på det lokale næringslivet i Elverum.