Elverum: «Vi kommer aldri mer til å handle i Elverum». Slik avsluttes mange av de klagene parkeringsetaten får fra fortørnede utenbysgjester som har fått 500 kroner i bot for manglende parkeringsskive. Parkeringskonsulent Espen Johansen forteller oss det. Av nærmere 3.500 utstedte parkeringsgebyr hittil i år er rundt 2.500 gitt på grunn av manglende parkeringsskive. De desidert fleste klagene kommer fra bilister som har fått bot av samme grunn. Mange forstår ikke det lokale parkeringsregimet. De oppfatter skilt om «Maks 2 timer», speider forgjeves etter en eller annen slags form for automat, finner ikke ut av det, parkerer og får bot. Forbannelsen over Elverum by lyser. Det kan tyde på at ordningen med P-skive ikke er så bra for renommé og handel som noen vil ha det til.

Uansett, Elverum sentrum har per i dag et parkeringsproblem. Et nytt P-hus ville ha løst mye.

Vi iler til med å vise til Hamar. Vestre Torg var en grå og stusslig liten parkeringsplass. Så anla Hamar kommune Vestre Torg P-hus, med park og rekreasjonsplass oppå. En riktig sentrumsattraksjon er det blitt. Hamar kommune så behovet og investerte de 90 millionene det kostet å bygge parkeringshuset med 227 P-plasser. Der koster det 15 kroner timen å parkere, og 40 kroner for en hel dag. Et abonnementskort koster 400 kroner i måneden eller 4.000 kroner året for beboere i området. «Et parkeringshus midt i Elverum sentrum» vil være ideelt for Elverum», er parkeringskonsulent Espen Johansens vurdering, med erfaring fra Vestre Torg P-hus i Hamar.

Belegget på de kommunale parkeringsskiveplassene i Leiret er 70,3 prosent. På Torget er det hele 74,5 prosent belegg. Den korte strekningen i Elvarheimgata ved Politihuset med fri parkering har 95 prosent belegg. Forskere definerer 80 prosent belegg som «fullt». Det høye parkeringsbelegget i sentrumsgatene og på Torget kan tyde på at det ikke er den sirkulasjonen av biler som de butikkdrivende helst hadde ønsket seg. Og det viser åpenbart at det er behov for flere parkeringsplasser. Det mener vi best løses med et nytt parkeringshus, og den beste løsningen for det er å bygge P-hus i Elvarheimparken. Der er kan det relativt enkelt skjæres inn i terrenget og anlegges et parkeringshus med plass til 150–200 biler. På lokket over kan det anlegges en aktivitetspark med uante muligheter. Det vil bli en attraksjon i bybildet, og virkelig være et grep for sentrumsutvikling. iElverum er kjent med at det forefinnes tegninger for et parkeringshus i Elvarheimparken. De bør snarest på bordet!

Den offentlige parkeringen som Elverum kommune administrerer i Leiret omfatter 447 parkeringsplasser på gategrunn, med to timers parkering, og med pålagt anvisning for parkeringstidspunkt. I tillegg anlegges det tre områder for langtidsparkering. Folkvangtomta er under asfaltering, og der blir 120 plasser, også plasser for elbiler. Ved svømmehallen skal det i sommer anlegges 40 langtidsplasser, og i nordenden av fotballbanen på Sentralidrettsplassen 45 plasser. Det vil koste 25 kroner dagen å parkere på disse langtidsplassene. Betalingsautomater er bestilt og langtidsparkeringen med 205 plasser vil være operative i løpet av sommeren. De vil årlige innbringe 500.000 kroner i kommunens parkeringskasse.

Parkeringsetaten i Elverum teller tre personer og er underlagt sektor for teknikk og miljø. Parkeringskonsulent Espen Johansen har 13 års fartstid med offentlig parkering. 40.000 utstedte gebyrer har han på samvittigheten gjennom sin parkeringsvaktkarriere. Han har jobbet 10 år i parkeringsetaten i Oslo, og kom til Elverum fra jobben som leder av parkeringsetaten i Hamar kommune. Det første han gjorde i sin nye jobb i Elverum var å analysere parkeringsmønsteret i Leiret.

I forkant av gårkveldens kommunestyremøte hadde hans stab beregnet at parkeringsavgift i sentrum med en snittpris på 20 kroner timen vil gi 9,4 millioner kroner i inntekter. Uavhengig av den debatten kommer det nå en automat på Torget med to timers fribillett. For å rydde opp i P-forvirringen.

Det er kanskje ikke så dumt.