Långflon: De tre handlekurvene som Morten Johansen på Långflon handel fortsatt har i hus, er ødelagte og derfor ikke interessante for tyvene. De er kassert på bakrommet.

Hadde regnet med svinn

Johansen har fått et problem han ikke hadde drømt om da han og familie åpnet dørene på det nye store handlesenteret på Långflon 25. september i fjor høst - Handlekurvene blir borte. Ikke de store trillevognene som man må slippe penger på for å få med seg, men de mindre kurvene med hanke som man kan trille etter seg.

– Jeg hadde kanskje regnet med noe svinn, at noe blir borte eller ødelagt. Men at samtlige 85 skal være revet bort på et halvår hadde jeg absolutt ikke trodd, sier han.

På gamle Långflon var det aldri noe problem at kurver ble borte. Men der hadde de også en annen type, de litt mindre som kun kan bæres.

Vet ikke hvem

Forholdet er ikke anmeldt. Johansen regner ikke med at det er prioritert hos politiet å oppklare et handlevognmysterium. Dessuten er han ikke sikker på om det er mange som tar med seg handlekurven i bilen når de reiser, eller om det er noen få som har dratt med alle. Noe kan tyde på at de som stjeler dem gjør det fordi de skal bruke dem i videre «næring».

- Jeg har fått tilbake noen kurver av kunder som har vært på loppemarkeder og auksjoner rundt omkring, der slike kurver har vært brukt. «Fyll en kurv» og slikt, forteller han. Noen har vært oppvakte nok til å skjønne at kurven kom fra Långflon, og tatt dem med tilbake.

Kurvene er dyre

– Kurvene er helsvarte uten noen som helst slags logo eller merking, forteller Johansen.

For kundene som synes det er lettvint å ta med seg en mindre kurv enn å hente større vogn ute, er det veldig dumt at de er borte. For Johansen er det frustrerende både fordi det tar bort et tilbud for kundene, og fordi det faktisk koster penger.

– En kurv koster meg 300 kroner, så det blir mye penger hvis de skal forsvinne alle som en ettersom vi kjøper inn nytt, sier han.

Johansen er i tenkeboksen på hvordan han skal løse floka. Nå som de har blitt oppmerksomme på problemet vil personalet følge ekstra godt med. Når det etter hvert skal kjøpes inn nye, vil de nok bli merket på noe vis slik at det er åpenbart hvor de hører hjemme hen.

Johansen har aldri før hørt om at dette har vært noe utstrakt problem og er ganske overrasket over at det skulle bli en utfordring.