Elverum: Vitnet Tor Jomar Nordhagen forklarte retten i går at han ble forbikjørt av ulykkesbilen på feil side av midtrabatten ved Rema 1000. Han betegnet farten Audi-en hadde som veldig høy. Da Nordhagen kom på bakketoppen ved Karosseriverkstedet, der vegen fortsetter i en rettstrekning, var bilen borte.

Med utgangspunkt i den hastigheten bilen til Nordhagen holdt, har politiet regnet seg fram til farten ulykkesbilen må ha hatt på Løvbergsmoen. En beregning viser at farten var 195 km/t. Med ulikesikkerhetsmarginer, på 100 og 200 meter, mener politiet farten lavest kan ha vært 148 km/t.

177 km/t

Krimsjef Roger Næss opplyste også at politiet er blitt kjent med at det verserte en snap-chat fra samme kveld/natt som den tragiske ulykken skjedde. På et bilde som en av de omkomne skal ha tatt, lå det på et filter som via GPS-styring viste 177 km/t. Teknikken fungerer på samme måte som et filter der for eksempel temperaturen legger seg opp på bildet.

Vitnet som mottok snap-chaten forklarer at han mottok denne et sted mellom klokka 23 og midnatt. Ulykken skjedde ved halv tre-tida om natta. Vitnet forteller at bildet var et bilde av vegen, og der altså informasjonen med 177 km/t la seg oppå bildet.

- Jeg gjorde meg ingen tanker om hvorfor kameraten sendte dette bildet til meg, sa vitnet i sin forklaring.

Han er helt sikker på at det var 177 km/t som sto på bildet.

Les også
NYHETER Sivilingeniør Arvid Aakre fra NTNU mener det er fysisk umulig at ulykkesbilen kan ha holdt så høy hastighet på Løvbergsmoen som det politiet har kommet til.
Les også
NYHETER Tiltalte fortalte at en av de omkomne passasjerene i Hernes-ulykken tidligere hadde bedt ham å slakke av på farten