• INGEN DEKNING: Ellen C. Scheen i Telia håper på en rask løsning i dekningsproblemene.

Kommunikasjonsrådgiver i Telia Norge, Ellen C. Scheen, sier til iElverum at det er problemer med to basestasjoner i Elverum kommune.

- Vi har registrert at to basestasjoner er nede i Elverum i øyeblikket. Dette gjelder den basestasjonen i Hernes og i Bergeberget, sier Ellen C. Scheen.

Problemene ligger i kommunikasjons-infrastrukturen hvor basestasjonene blir matet med internett over radiolink. Og det er nettopp denne radiolinken, eller radiolinja som er nede.

- Fredag hadde vi folk ute på sitene for å sjekke, og det viser seg at det er problemer med radiokommunikasjonen. Det er deler på radiolinken som er ødelagte og må byttes. Dessverre er dette noe som må bestilles, og derfor kan det fort ta noen dager før vi får rettet feilen, sier Ellen C. Scheen.

feilretting pågår

Med at delen må bestilles regner Telia med at de ikke får basestasjonene opp igjen før neste uke.

- Feilretting er satt innen 5. januar 2017. Men vi håper at vi skal få rettet feilen tidligere. I mange av tilfellene så får vi gjort dette, men på grunn av bestilling av nye deler satte vi 5. januar, sier Ellen C. Scheen.

En trøst som kanskje kan virke mager når man ikke har dekning, er at i store deler av østre Elverum, har Telia overlappende dekning. Det vil si at man kan oppleve å få dekning fra andre sendere i kommunen.

- Det fører til at man kan oppleve å ha dekning, men at den er dårligere enn det man er vant til. Derfor kan man få brudd i en samtale om man kjører bil eller beveger seg i ytterkantene av dekningen. Enkelte steder i østre Elverum vil det dessverre være dekningshull, hvor det ikke vil være dekning på mobilen før radiolinja er reparert, sier Ellen C. Scheen i kommunikasjonsavdelingen til Telia Norge.

Beklager ulempene

Ellen C. Scheen hos Telia Norge forteller at selskapet jobber for å gjenopprette dekning i de områdene de har fått dekningsbortfall på grunn av de tekniske problemene de opplever ved de to basestasjonene.

- Vi beklager dette overfor de som blir rammet og håper på at dette blir løst på en rask og effektiv måte. Mobil og dekning er viktig når vi snart skriver 2017, og derfor beklager vi at noen nå er uten dekning på mobilen, avslutter Ellen C. Scheen, kommunikasjonsrådgiver i Telia Norge.